Stiri si Comunicate - Arhivă
  • Afiseaza filtre
    • Selecteaza data:
    • Selecteaza categoria:
    • Selecteaza tipul:

Detalii Ştire

Primăria NU pierde și nu renunță la banii europeni

joi, 29 februarie 2024

Inapoi
strazi (2)

După ce în ultimele zile s-a tot vehiculat în spațiul public faptul că Primăria Constanța a pierdut fonduri europene din proiectul „Acces și mobilitate în zona centrală a municipiului Constanța“, facem următoarele precizări:
Programul Operațional Regional 2014-2020 în cadrul căruia au fost accesate fonduri europene pentru proiectul de mobilitate urbană ce cuprinde centrul orașului nu permite cheltuirea banilor decât pentru asfaltarea carosabilului pe arterele rutiere pe care se amenajează benzi dedicate pentru transportul public de persoane. Prin urmare, singurele străzi pentru care această cheltuială a fost eligibilă, au fost bulevardul Ferdinand și strada Mircea cel Bătrân, pe care au fost amenajate benzi dedicate pentru transportul public.
Amintim că obiectivul general al celor 3 proiecte de reabilitare a marilor bulevarde implementate de Primăria Constanța este acela de îmbunătățire a mobilității urbane prin încurajarea utilizării modurilor de transport prietenoase cu mediul, prin creșterea atractivității și accesibilității deplasărilor cu transportul public, cu bicicleta și pietonale, precum și adaptarea la nevoile persoanelor cu dizabilități și mobilitate redusă.
Pentru că ținta POR este aceea de a încuraja transportul în comun și pietonal, pentru străzile cuprinse în proiect, dar pe care nu circulă mijloacele de transport în comun, au fost cuprinse lucrări de amenajare a trotuarelor, iluminat public nou și mobilier urban, acolo unde spațiul permite. Este vorba despre străzile I.G. Duca, Atelierelor, Răscoala de la 1907, Gheorghe Manu, Ion Lahovari, Mihai Viteazu și Cuza Vodă.
Pentru că odată cu amenajarea trotuarului se impunea și asfaltarea unei suprafețe de un metru din carosabil care să susțină bordurile, UE a fost de acord să aloce bani pentru refacerea suprafeței aferente de pe străzile anterior menționate. Pe de altă parte, constructorul a explicat faptul că odată cu asfaltarea acelei porțiuni se vor crea două rosturi longitudinale cu efect de slăbire a stratului de uzură, de degradare prematură a acestuia și cu impact vizual negativ asupra zonei reabilitate. Din acest motiv, s-a cerut renunțarea la asfaltarea părții carosabile adicente bordurii, lucrări care însumau 165.000 lei plus TVA. În acest context toate străzile din proiect vor fi reabilitate și asfaltate complet de SC Confort Urban SRL.
Pe parcursul derulării proiectului au mai existat renunțări minore la unele tipuri de lucrări care au fost considerate dispensabile de proiectant și supervizor. În același timp, în teren s-a constatat necesitatea suplimentării unor cantități de materiale/lucrări, astfel încât contractul de lucrări a fost adiționat și s-a făcut reglarea între renunțări și cantitățile suplimentare.
Spre exemplu, a fost nevoie de coborârea rețelelor de canalizare pluvială la cota -3m pentru evitarea canivourilor și a numeroase rețele de utilități descoperite în teren. Mai mult, a fost nevoie de ridicarea la cotă a capacelor de rețele identificate după decopertarea carosabilului sau de turnarea suplimentară de beton la limita cu clădirile. Pentru aceste lucrări a fost repartizată suma de 165 000 lei plus TVA.
În concluzie, Primăria nu a renunțat, nici nu a pierdut bani europeni. Aceștia sunt folosiți tot în cadrul acestui proiect, dar pe alte tipuri de lucrări.